De checklist van de checklist

BridezillaDe oplettende lezer weet dat ik ga trouwen en heeft misschien zelfs opgevangen dat de trouwdatum met rasse schreden nadert. Het plannen van een bruiloft met ADHD laat goed zien welke trucjes ik gebruik om mijn hoofd koel te houden. Schema’s, checklists, alles opschrijven. Het regelen van onze bruiloft heeft wat dat betreft veel weg van hoe ik omga met het organiseren van bijna alles. Dus bij deze wordt onze bruiloft een soort van case study. Welke trucjes kan je als ADHD’er toepassen om het hoofd te bieden aan het moeten organiseren van vanalles zonder de helft te vergeten?

Organiseren met ADHD

Dat organisatietalent niet de ‘middle name’ van redelijk wat ADHD’ers kan best kloppen. Niet iedereen is een organisatietalent, ADHD of niet. Maar zit het organiseren wel in je bloed en heb je ADHD, dan zal je toch wat slimme trucjes moeten gaan bedenken. Begin met het maken van een realistische opzet en tijdsplanning waarbij je focus ligt op de grote lijnen. Probeer zoveel als mogelijk de details te vermijden en zet eventuele wilde plannen die nog geen plek hebben in de opzet in een apart documentje. Dan kan je daar later op teruggrijpen wanneer de details wel belangrijk worden. Ik heb voor mezelf een document aangemaakt met de naam ‘Inspiratie bruiloft’. Vanaf het begin heb ik daar allerlei wilde ideeen voor de bruiloft in opgeslagen, om er vervolgens achter te komen dat maar tien procent haalbaar is. Maar dat is oké! Het ene idee leidt weer tot het volgende. Door eerst de grote lijnen op te zetten heb ik ruim een jaar lang profijt gehad van mijn documentatie, ik heb geen moment gekend waarop het boven mijn hoofd groeide.

Grote lijnen uitzetten

Het belangrijkste in de beginfase is vormgeven wat het grote plan is. Wat wil je doen, wie heb je nodig, wat zijn de benodigde middelen en binnen welke tijd moet het af? Of je nou huiswerk wil inplannen of een feest in de Ahoy gaat organiseren, de basis is redelijk hetzelfde. Zorg dat de grote lijnen staan en dat je tijdsplanning realistisch is. Mocht je een budget op moeten stellen is het nu de tijd om daarmee een begin te maken. Mijn vriend hierin? Google! Sowieso Google Drive en dergelijke apps (OneNote, Dropbox, Evernote enz) zijn heel fijn om je documenten voor een project op te slaan. Je kan er altijd bij en de meest recente versie is online te vinden, voor jezelf en je projectgroep. Zo ben je nooit belangrijke documenten kwijt! Daarnaast kan je op Google voorbeelden en overzichten van allerlei projecten vinden. Doe er je voordeel mee, het is zonde om je tijd te besteden aan het uitvinden van iets wat al lang bestaat. Daarnaast is het belangrijk om je krachten en zwaktes zinnig in te zetten. Als je een kei bent in financiële zaken kan je prima zelf het budget opstellen, heb je er totaal geen kaas van gegeten is het zinnig om hulp in te roepen. Met jouw enthousiasme en bijzondere plannen moet hulptroepen vinden geen probleem zijn!

Checklist is vriend!

Echt, een goede checklist is je vriend! Net als je opzet van het projectplan, een Exceloverzicht voor je budget en een goede tijdsplanning hoef je de checklist niet helemaal zelf te verzinnen. Google je een slag in de rondte naar voorbeelden van checklists die voor jou relevant zijn. Voor de bruiloft heb ik zes checklists samengevoegd en ben met wat aanvullingen van mezelf een heel eind op weg. Alleen al op basis van de checklist kan je een groot deel van de tijdsplanning en het budget invullen en je projectplan aanvullen waar nodig. Je checklist is het document ‘in progress’. Hier hou je bij wat al is gedaan en vul je gaandeweg details aan die geregeld moeten worden. Schrijf alles op zodat je niks kan vergeten! Het is handig om je checklist, planning, projectplan en budget regelmatig met iemand door te nemen die wat feedback kan geven. Daarnaast worden je hersenen dan weer even uitgedaagd, een succesrecept voor gave ideëen! Mijn checklist ging van budget maken en locaties bezoeken naar vaasjes brengen bij de bloemist. Het voelt heerlijk om stap voor stap dingen af te strepen. Daarnaast geeft het houvast, zeker als je deadlines verbind aan de taken op je checklist. Het geeft overzicht in hapklare brokken, helemaal ADHD-proof!

Van plan naar uitvoering met ADHD

Plannen hebben we genoeg. De creatieve en associatieve out of the box-hersenen van een ADHD’er leveren meer dan voldoende spannende ideëen op. Maar om zo’n plan tot uitvoering te brengen is toch iets meer nodig dan een gaaf idee. Wat ik heb geleerd bij het organiseren van mijn bruiloft (die natuurlijk helemaal gaat zoals wij hopen) is dat vroeg beginnen en een goede basis neerleggen echt het halve werk is. Een projectplan, budget en planning die zinnig en realistisch zijn heb je absoluut nodig om later in het proces nog wat overzicht te hebben. De checklist is handig om de details in te verwerken en te zorgen dat je niks vergeet. Stap voor stap zaken afvinken, mensen vragen kritisch te kijken naar je plan en planning, zorgen dat je altijd bij je documenten kan om spontane inspiratie niet verloren te laten gaan en open communiceren over je tijdelijke obsessie met je vrienden/relatie/familie kan je een goede steun in de rug geven. Overzicht, alles noteren, feedback vragen en begrip kweken door open te zijn hebben mij geholpen de boel op de rit te houden. Een paar kick ass ceremoniemeesters helpt natuurlijk helemaal! Door mijn uitgebreide documentatie kan ik niks vergeten én kan niemand me verkeerd begrijpen. Alles staat op de Drive bij elkaar en iedereen die inzicht moet hebben weet waar we in het proces zijn. Als je dan in je enthousiasme/haast/ben-er-niet-helemaal-bij-bui een half verhaal naar iemand zijn/haar hoofd slingert kan die aan de hand van de documentatie precies zien wat je bedoelt. Geen misverstanden of onduidelijkheden meer want de afspraken en planning staan duidelijk gedocumenteerd!

Trucjes gebruik je altijd

Het organiseren van zo iets groots als mijn eigen bruiloft heeft me doen inzien dat ik erg handig ben geworden in het gebruiken van trucjes. Ik ben een structurele laatkomer dus ga voor belangrijke afspraken altijd veel te vroeg de deur uit en heb een standaard ritme om elke dag op tijd op m’n werk te zijn (locatiebezoeken en afspraak gemeente was ik ruim op tijd!). Ik kan minder leuke zaken heel goed uitstellen, dus ik begin daar vaak als eerste mee zodat ik nog puf en enthousiasme heb om me er doorheen te slepen (budget en planning maken voordat ik ging Googlen naar versiering en jurken). Ik kan nogal vergeetachtig zijn en me enorm druk maken dat ik iets kan vergeten dus schrijf alles op (de checklist en het inspiratiedocument heb ik overal en continue bijgewerkt om niks te kunnnen vergeten). Ook als ik iets heb opgeschreven kan ik het vergeten, dus ik zet een alarm of agendapunt in m’n telefoon (de checklist plan ik op datum en zet de taken in de agenda). Ik kan zeer enthousiast worden over details waardoor de grote lijn wat wegvaagt en het overzicht verdwijnt, dus ik maak altijd een duidelijke planning en opzet om dat te vermijden (eerst planning en plan maken voordat de inspiratielijst wordt ingevuld of we gaan shoppen voor ballonnen). Deze trucjes kan je voor grote projecten net zo goed gebruiken als voor kleine klusjes. Zolang jij je maar bewust bent van je kwaliteiten en de vlakken waarop je hulp kan gebruiken. Want als je dat doet, kan je eigenlijk alles!

Naiad

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*